Monday, April 02, 2007

انا مش معاهم

اخباركم يا جماعه
بصراحه بعد ما دخلت و شفت اللي حصلي عند برايد و التعليقات الغريبه , ده بالاضافه لان الاخوان المسلمين اهدروا دمي, انا فضلت اني اكتب عن التاني هنا في بيتي انا ,مش في بيت حد تاني
و من خرج من داره اتقل مقداره
و انا مش مع الاخوان و لا مع عبدة الشيطان ( انا مش معاهم مش مع حد معين
اهوه بسم الله
فوزيه تقول :اه يا واد يا ولعه
اهلا بكم
و ده علي طريقه حمدي قنديل و اللي عايزه صوته يبقي في دماغكم (ده مخصوص عشان برايد) و انتم بتقروا البوست ده
في منشط بيقول ( جواز فوزيه باطل من الواد الولعة) ده منشيط في جريدة يامه القمر علي الباب
(فوزيه لا تستطيع تحمل الهجوم القائم من الواد الولعة) ده منشيط من جريدة ما تجوزيني يا ماما
اما عن مجلة خد نص الدنيا و سيبك من النص التاني (فوزيه تعتصم و تضرب عن الجواز من الواد الولعه)


بصراحه يا جماعه انتم فتحتوا نفسي جدا علي الكتابه بجد و طبعا انا هكمل لكم باقي طقم العرسان الحلوين , بس بجد العريس ده كان حلو جدا جدا جدا
اه كان حلو جدا جدا جدا
طب ليه يا منيله ما اتجوزتوش(ده صوت حد بيقول )
ما اصل ده كان في الاول بس
طب و ايه اللي حصل يا موكوسه
اللي حصل ما حصلش لحد ابد (عاااااااااااااااا)

هحكلكم
اولا احب اعرفكم بنفسي بس بصوره جديده انا امثل البنت فوزيه في مسرحية سك علي بناتك ده حقيقي
فوزيه اللي جواها مشاعر لكن مش بتعرف تطلعها و لا تقولها و لا تجذب حد ليها
و اللي قالها ابوها ( سبيه يمسك ايدك يا فوزيه) بس هي قالت ( قال ايه بيعديني)
و اللي لازم تقعد و قت طويل عشان يدوب التلج اللي ما بينها و ما بين اللي هترتبط بيه
ممكن اكون مع الناس عاديه جدا لكن انا في الموضوع ده خيبه و عشان احس بحد لازم و قت و صبر من الطرف الاخر
و ده حال بنات كتير من اللي بيتعاملوا مع المجتمع بوش خشب عشان يحافظوا علي نفسهم
و بنات كتير هيفهموا قصدي ايه

تبدا القصه
باتصال طنط من طنتاتي الكتير و قالت لماما ده انا عندي عريس لقطه لفوزيه

و كان برده المحروس مهندس
ماما قالت لي يالا يا لوزه عشان نشوف العريس
طبعا كالعاده كنت رايحه و مضروبه ميت جزمه قديمه لاني عارفه اللي فيها
المره دي شفت العريس برده في العربيه و هو بيركن لكن المره دي كان حجمه معقول اوي
كل اللي شفته بس زلحه بسيطه لكن الواد بصراحه كان
قمر و صغنن كده و حليوه و مهندس و عنده عربيه و شقه 180 متر و نظيف ( مش نظيف اللي في دماغكم) اصل انا بحب الناس اللي النظافه باينه عليهم اوي اوي ,و كلام في سركم انا اكتر حاجه بتجذبني في الرجل
سنانه
( هو انت مره ركب و مره سنان ارسي لك علي رجل)
اه سنانه ما تستغربوش
لازم تكون مغسوله و حلوه كده
و بعدين انا حسيت في اول كلمتين انه كده طفل زي هشام عباس يا اختشي كاميله و كمان عاقل يعني مش اهبل و لا بلبانه زي ما ناس بتقول
قمر قمر قمر
ياحلولي و الله يا بت يا لوزه الدنيا احلوت و ضحكت لك و هتتجوزي قبل 31 الحمد لله

اعدنا كالعادة في النادي و انا و هو قاعدنا في كرسيين قريبين من بعض و فضلنا نتكلم المهم كلام بيجيب كلام و حديث يجيب التاني
لكن انا مشكلتي بتكلم بعفويه شديده جدا و لما بتكسف بقلب الموضوع تهريج
و هو كان بيضايق اوي اني مش و اخده الموضوع بشكل من الرومانسيه و اني بتكلم عادي جدا و ده حقيقي , هو انا كنت شفته فين عشان ابقي رومنسيه معه حلت امه ده
ما كنتش عارفه اقوله ايه و قتها بس جه سؤال ساذج علي بالي( مع فتحت بؤ زي سليمان باشا) و ده من ضمن الغباء و قلة الخبره الا قولي يا و له هو انت ايه المواصفات اللي انت عايزها في البت اللي هتتجوزها
قالي اهم حاجه – مع تسبيله غريبه( في اول مقبله كانت ممكن تيجي التسبيله دي في تاني مقبله يعني), و بحة صوت كده مع نبره غاريبه سهوكه علي الاخر –
انها تكون جميلة و انثي (انصة الفرخه)و رومانسيه و حساسه و دمها خفيف
كع كع كع كع كع كع ده انا
ما قدرتش امسك نفسي من الضحك ايه الدخله الغريبه دي
زي ما يكون و اد من اياهم ماسك بنت عند مول الزعفران و بيشتغلها
بصلي و قالي انت بتضحكي ليه قلت له : ابدا و معرفتش ارد اقول ايه (لكن في سري ايه ده و جي تتجوزني انا رومانسيه و ورده و شمعه و حساسه و مسهوكه كل ده اوت بس هو قال دمها خفيف حلوه دي في الجون)
سكت
قالي : يعني انا لو قلت للك و حشتيني هتضحكي –وحشتيني هو احنا يا ابني اتقبلنا قبل كده, برده يا جماعه بنفس السهوكه و بحة الصوت انا بصراحه اتخضيت
و كنت هقوله مالك يا و اد انت انت بتعمل كده ليه
المهم رحت اشرب لاني طبعا كنت في حاله منيله بسبب سهوكته الفظيعه و قالوا يالا نمشي و بتاع رجعت لاقيته بيكلم نفسه و وشه مقلوب لان الكلمتين دول كانوا في اخر الاقعده و الظاهر زعلوه لاني ما كنتش متجوبه مع مشاعره اللي طلعت مره و احده في نص ساعه( الواد الولعه بقي)

معلش
دي مشاعر و احاسيس ممكن ربنا حط في قلبه ده من اول نظره ده انا بعد المقبله

لكن اللي بعد كده ٌمر, ٌمر يا جماعه و بزيادة كمان

تاني مقبله و بعد ما اتكلمنا شويه و لقيته بيقرب مني و بيقولي انتي تجنني
طب الحمد لله ده انا , و طبعا كنت بحاول اتكلم في مواضيع غير السهوكه
وفهمته بمنتهي الادب اني من البنات اللي مشاعرها بتيجي بالراحه و اني من النوع اللي بيفكر الاول و بعد كده بيحب بس لما بيحب بيحب اوي

تالت مقابله و اللي و قتها كنت ببوس علي ايد بابا عشان يشوفه و طبعا بابا كان حاسس اني موافقه و ده غير العاده و ده طبعا مش بيفرح اي اب زي ما بيقولوا في الافلام
لانه معني جواز بنته يعني هم و غم وهدت حيل و دفع فلوس ده بالاضافه لانه يربي يربي و بعد كده يديها لواحد و يا يطلع عدل يا ما يطلعش حاجه خالص
و طبعا لان المقبله كانت مع بابا فكان ليها اهميه و لازم اننا نظبط كل التفاصيل عشان بابا ما يتلككش

المهم سئلني المحروس البس ايه؟؟ انا احتمال كبير البس بدله .قلت له و ليه العقد دي ممكن تلبس قميص و بنطلون عادي خالص
روش و كده
قالي طب انت هتلبسي ايه؟؟ قلت له هلبس جينز وشميز(كانت و الله غاليه موت كتان فرنساوي ) , قالي اااااااااه انا بموت في الجينز علي البنات يجنناييييه ده بقي-
كمان مع بادي يا عيييييييييييني
نعم يا روح خلتك
انا البس بنطلون جينز و عليه بادي
قالي ده يجنن لو لبستيه , قلت له لأ خالص ده انا لما بلبسه لازم تبقي علي حاجه طويله
ما بيني و ما بينكم قلت دي حركه قديمه بيعملوها الولاد اختبار يعني عشان يعرفوا اخلاق البنت (كده و كده يميم يم)
طنشت

بعد كده لقيته انه عايزني طول الوقت عباره عن فتاة اعلانات و طول الوقت بيحكي علي انه عايز انثي متوهجة الانوثه (استغفر الله) انا ما عنديش مانع بس مش بعد تلت مقابلات و مرتين كلام في التليفون ده غير اننا لازم نعرف بعض و المشاعر هتيجي لوحدها

المهم انا فضلت احاول اقنع فيه و اقوله اني مش هحبه بالطريقه دي و انه لازم يشوف الجوانب التانيه اللي فيا مش مجرد ان شكلي كويس
صدمني كذا مره بافكاره منها ( ان الزوج او الزوجة ممكن ينحرفوا لو مسمعوش كلام حلو كتير , و انه كان ليه اصحاب بيكلموا ستات متجوزين
)
و
كان ردي ان الموضوع اخلاقي بحت و ان مش مبرر انك تنحرف لاني مش مدياك حنان و حب- الرك علي الاصل-
غيره
( انه عمره ما خرج مع بنت الا لما كان بيبقي عارف انه هيمسك اديها, ازاي انا بقي مش عايزاه يمسك ايدي !!!– للعلم اننا حتي ما قريناش فاتحه)
غيره
(انت ليه ما حولتش تدور علي دكتوره و لا مهندسه زيك ؟؟ ده انا بنوع من التهريج مش قاصدي حاجه......اصل دول معقدين -ده هو- و
زي الرجاله معانا و انا شغلي صعب و عايز اتدلع و اعيش حياتي مش عايز واحده تقعد تفكر كتير كفايه انا بفكر و طول عمري بضغط علي نفسي عشان المذاكره و الشغل)
غيره
(انا احب مراتي تبقي حلوه و الناس كلها تعرف اني متجوز و احده حلوه , و كلهم يبصوا عليها و علي جمالها و شيكتها , ليه؟؟ لان ده بيحسس الواحد انه معه حاجه الناس كلها بتحسده عليها )
غيره
(انا بنرفزه: انت ليه مش قادر تشوف الطفله اللي جوايا دي اجمل حاجه فيا , بامتعاض شديد رد ابقي اخلف بت و اربيها علي مزاجي)
علي فكره الموضوع ما اخدش اكتر من 3 اسابيع و 3 مقبلات منهم و احده كانت مع بابا يعني مافيش اي ارتباط تقريبا
سئلت الناس المخضرمين ( و اسئلوا اهل الذكر)قالوا لي ده عبييييييط يا هبله و بيرسم نفسه عليكي و ما صعش و لا حاجه هو الصايع بيقول علي نفسه صايع , انتي عبيطه
صدقت كلامهم , بس كانت عندي حاله من القرف من كتر ما حسيت انه متصنع جدا في مشاعره بسبب الافكار الزبالة اللي في دماغه
كلمته في يوم و صالحته و قلت له بجد انا عايزاك تعرف اني مبسوطه ان ربنا هدانا لبعض و اني لازم اصون ده و اني بحمد ربنا كتير علي اننا عرفنا بعض عشان ربنا يسهل الموضوع و نبقي مع ربنا اوي- كان مش عاجبه الكلام- بس بقينا حلوين و اقتنع بكلامي و اننا نمشي خطوه خطوه
في اخر المكالمه
قلت له طب تحب اجيب لك ايه في عيد ميلادك
قالي هاتي بدي احمر و البسيه و قبليني
يا لاهوويييييييييييييييييييييييييي
الله يخربيت الصراصير اللي في دماغك

مش هحكي انا ازاي نهيت الموضوع ده بس عايزه اقولكم
اني بجد اتعقدت جدا و ما كنش ده بس اللي فيه مضايقني, لا, ده كان عصبي جدا و قلوق اوي
و الاغرب اني لقيت الدنيا مش بتدي كل حاجه بالرغم من انه عريس مثالي و مواصفاته كانت تحفه بالنسبه ليا لكن افكاره كانت غريبه جدا
و ان النصيب ده بجد هو اللي في الاخر بيلعب دور كبير
طبعا عايزه اقولكم ان ماما لحد دلوقتي بتتحسر عليه و بتقولي اني ماليش في الطيب نصيب كالعاده

اللهم اعف بنات و شباب المسلمين قولوا امين








9 comments:

Shower-Mirror said...

ايه ده...!! انا اول واحد هنا ...

اسمحى لىانى اقولك بمنتهى الاحترام : يخرب بيت فقرك ...:) ده انتى هلكتيينى من الضحك .. بجد دمك سكر ..


بالذات موضوع حمدى قنديل ده جامد موووت ...


المهم ياستى ... العريس ده كان ممكن ينفع و ممكن ان انتى تظبطيه و تخليه يتلم لان باين عليه اهبل فعلا و غلبان كفته ...:)

بس فى حاجتين هما اللى قلقونى ... اولا انه ابتدا الحركات بتاعته بدرى اوى ... مع ان اصول السفاله بتقول ان الحاجات دى تيتدى بعد ما البنت تتعلق بيه .... :)

ثانيا : حكاية انه عايز واحده حلوه يتمنظر بيها قدام الناس دى بقى فيها كلام ... كده بقى ده يبقى عريس ماتقيلعهوش من رجلك . . و باين عليه عيان يا عيينى ...

بس انتى برده غلطانه يا دودو مش كنتى تروحيله ب استوماك كده و تدلعيه ...:)

الراجل لازم ينباساط يا زينب ....:)


اوعى تبطلى كتابه لاحسن و عهد الله ....انتى حره ...


تحياتى يا سكر ... و ابقى تعالى بلكون الفيلم الاول خلاص اتعرض

صوت فيروز said...

و اضح يا ميرور انك اول و اخر واحد
ههههههههه
بس عادي بقي
شفت اللي حصل لي
و الله بجد ده كان حقيقي مش تاليف
ده و احد من المجموعه
انا شفت كتييييييير عاااااااااااااااا
مش مهم
بس مرسي لنصايحك
هههههههههه

بعدك على بالى said...

اااااااه
بصى 90% من الرجالة بيفكروا كده حتى اللى مش بيقولوا ده بصراحة ووضوح برضه دى رؤيتهم، الست بالنسبة لهم مجرد انثى او فى قول اخر موزة اما الدماغ والاخلاق و... فدى بره القايمة
بجد بنصحك اوعى تتنازلى حتى لو عديتى 35 ودخلتىفى المرحلة الصعبة، اللىهى فعلا صعبة، بس مهما كان مرارتها فهى ارحم من انك تعاشرى بنى ادم من النوع ده وتفضلى طول عمرك عايشه فى توتر وحياتك مهدده لة تخنتنى ربع كيلو او مقدرتيش يوم تبقى هيفا واليسا ونانسى مع بعض...
جميلة ياصوت فيروز "ومنير كمان على ما يبدو
تحياتى ياقمر

Reemo said...

لا مش اخر واحد لانى انا جيت
بصى بجد انتى دمك عسل فعلا
بس من ناحيه العرسان
انا بصراحه شوفت عاهات عايزه تتجوز
اللى بتقوليه ده ولا حاجه
هبقى انزل مره فى البلوج عندى بوست مخصوص على العاهات اللى قابلتها
بجد انتى لازم تكملى كتابه
على فكره انا اصلا فىالاول كنت داخله علشان صوت فيروز
اصلى بموت فيها
تحياتى

عبدالله said...

ازيك يا دودو معلش بقالي فتره مش بعدي عليكي كنت مشغول كتير وشكرا علي سؤالك
بوست مسخره من النوع الفانتزايا الي منتشره في مجتمعنا بس اسلوبك لذيذ بس محتاجه انك مش تراجعي و تضيفي خلي نفسك تكتب براحتها هيطلع تلقائي و جميل
نيجي للبوست بقي
ايه الشخصيه الهبله دي
:)
اصلا المفروض اول ما كنتي تسمعي عاوز واحده جميله افرج الناس عليها قوليله ليه هوا انا هتجوزك و لا هتجوز الشارع كله
:)
بس بجد مهما كان مواصفاته كويسه بس ده زباله بمعني الكلمه الي يفكر بالاسلوب ده معناه انه لسه في مرحله الطفوله وبيفكر يطلع للمراهقه بس مش عارف عاوز حد يسنده

يالا عقبال ما نشوفك عروسه كده مع حد بيفهم شويه

وفي انتظار القادم
:)
تعليق صغير الاخوان المسلمين مش اهدروا دمك لسه ده اكيد القاعده بتوع الاخوان هيدعوا عليكي بس
:)
تحياتي

Shower-Mirror said...

مافيش حد بينفعك غيرى يادودو .... اكتبى تانى بقى :)



لازم تعملى لنفسك دعايه ...

و لو انى مبسوط انى الزبون الوحيد ....

heba said...

ايه يا بنتي البلاوي دي .. ده انت غلبت برايد

طب هو مستعجل على ايه ؟ ما كوووول ده هييجي بعد الجواز .. عارفة ده بقى كان نظامه هيبقى ايه ؟ اوي ما يلاقيك مش حلوة زي ما هو عايز علطول هيبص بره لوحدة تانية ولو حتى متجوزة مش هتفرق معاه

ربنا يعافينا ويعافيك ويرزقك ان شاء الله بالزوج الصالح

Shower-Mirror said...

ايه ده انتى كسلانه و الا ايه ؟؟؟


اكتبى يابنتى تانى انتى روحتى فين ؟؟؟


طب لو مكسله تكتبى تعالى عندى اقرى ...


برده مكسله ؟


امال عايزه تتجوزى ازااااااااااى

تحياتى ياجميل ..و مستنيكى

Diyaa' said...

مش ممكن ..هو أولاً وأخيراً مفيهوش ريحة الرجولة أصلاً لما يبقي عايز مانيكان يتعايق بيها أدام الناس فمركبات النقص اللي عنده زادت أوي والحمد لله إنه كان واضح من الأول وبرافو عليكي انك خلصتي منه ومنبهرتيش بالشكليات
بس أنا مستغرب ازاي تستحمليه 3 مقابلات
يا خبر ده أنا بطني وجعتني من مجرد الحكي الملخص فما بالك ب3 قعدات

دمك سكر بس ناقصك تدقيق املائي وتنزلي كتاب زي برايد كده
تحياتشي
وفعلاً دمك سكر ..علي الأقل شاف حاجة مش أعمي طشاش يعني