Sunday, April 29, 2007

احنا اتربينا ازاي؟؟؟؟

تعال يا حبيبي
انت مستني يور داد يا عنيا
ياس اي ام
يو كان ستاي ان ماي اوفيس
انت بقي فاكرني يا حبيبي فاكر يوم حفلة السفارة
لما كنت بلعب معاك انت و اخواتك الحلوين
بص بقي
انا مش عندي غير البسكويت ده
بس هو مكسر شوي,,,,,ة
فجاة,,,,,
الواد نتش مني البسكويت
و بزغرة غريبه
تحمل في معناها ,,انتي هتمثلي يا ست انتي
ما تديني البسكويت علي طول
انا عيل و انت اكبر مني و ابويا المدير بتاعك و احنا انجليز و انتي مصرية
اتنيلي علي طول هاتي الهباب البسكوت
او ما كنتيش ادتيني من الاول
امشي عدل و لا اللوع اللي في دم الشرقيين ده علي طول
انا بزهول تداركت الموقف و عديته
بعد كده انت يا حبيبي عايز تطلع ايه
امممممم مش عارف
و في لمحة شاف ابوه ابنننننننن ,,ابوه
لا مش هسيبك غير لما تقولي
اف بقي
هروح اسال داد
طبعا طبعا انتوا مش فاهمين حاجه
انا هفهمكم
بقي القصه دي حصلت مع الواد المزغود في قلبه ابن الريس بتاعي في الشغل
الواد ده انجليزي
بس انجليزي علي حق
جه في يوم عشان كان خارج مع ابوه
المهم يا جماعة انا بشرقيه غريبه و بعفويه شديده
لقيت الواد لايص في الطرقه و مستني ابوه و الريس بتاعي مش في مكتبه
عزمت عليه انه يجي عندي
جدعنه بقي
و طبعا حال اي حد شايف طفل لازم يكرمه ببونبون او شكولا
بس كل اللي كان عندي بكو بسكويت مكسر و حالته زفت
بصراحه بكرم شرقي اصيل ما استخسرتوش في الولد
و حبيت اعمل زي باقي الموظفين و اكون وصوليه
و اتمحلس للمدير
المهم رد فعل الولد الغريب
اني و انا بشرح له ان البسكويت متكسر و اني زعلانه من ده بس العين بصيرة و الايد قصيرة
مع حركة بندول ما بيني و ما بينه
حسيت ان الواد عايز يقولي قصري, و اخد البسكويت من غير حتي مرسي
تعالوا بقي نشوف الحال عندنا احنا كامصريين
بصوا بقي ايه اللي بيحصل
تعالا يا حبيب طنط انت مش فاكرني مع ضحكة خبيثه
لا ياطنط
طبعا الواد من دول مدلدل دماغه لتحت و طنط بتحول ترفعها له و تقريبا رقبته ممكن تتكسر
فاكرني ياحبيبي
خد الشوكولا دي
يجي العيل يمد ايده عشان ياخد الحاجه
و سعتها يكون في موقف من التلاته يحصل
1- ان الست تروح مرجعه ايدها و قايله له مش حديك الشكولا الا لما تديني بوسه
2-او مش هديك الشكولا الا لما تقولي اسمي ايه(و ده اللي حولت اعمله مع ابن الخواجه بس مش نفع
3- ان ام الطفل تروح زغداه او زغراله عشان مايخدش و طبعا في حالة من الجز علي الضروس قول لطنط مرسي و في الحاله دي لو عيل مؤدب بيرجع ايده و لو عيل صايع و لا بيهمه
او لو يا سلام بقي لو دي كانت سلفت الام,,,, يا سيدي
بعد ما العيل ياخد الحاجه تجري ورا اهله بالشبشب ابو ورده
اه يا سافل يا منحط
مش قلت تلك ما تخدش من الوليه العقربه دي حاجه
عايز ولاد عمك يقولوا ايه الواد الشحات ده
و من هنا تغرس الام في الطفل ميول عدوانيه ضد الشكولاته
و يكون اول درس في عدم الصراحه
و اللوع و المجاملات الفاضيه
و طبعا شوفوا الولد بعد الدرس المهم ده
يبقي قدامه الحاجه و لازم يفضل ضاغط علي نفسه
لا يا طنط
مرسي
لااااءءءءءء و طبعا رجليه بتفرك في بعضها
و الست اللي بتديه الشكولاته تبقي فاكرة انه عايز يروح الحمام مثلا
و الواد
شكرااااااااااا يا طننننننط
عينه يا حرام هتطلع علي الحاجه
و يتعلم الولد درسين
انه ازاي يذل اللي قصاده لما يجي يديله حاجه
زي طنط اللي ايدها زي بندول الساعة بتسومه ما بين البوسه و الشكولاته رغم ان ممكن تكون رحتها و حشه و مش عايز يبوسها بس عايز الشكولاته
و ما بين المجاملات الفاضيه و محاولة تغيير الواقع
و كبت الرغبات و عدم القدره علي التعبير و فقد الثقه في ان اللي قدامك مش بيقول الحاجه لوجه الله
و انها مش الحقيقه و ان الناس بوشين
بالرغم من انه طفل
و حقه علي الكبار انه ياخد الشكولاته مع شكر بسيط
و ده اللي كان فهمه ابن الخواجه
و اللي ناتج عن تربية لفهم سن الواحد و متطلباته
و لو انا ما كنتش اديته البسكويت و كان شافه ما كنش الولد اعترض
لانه فاهم برده اني من حقي اني ما ادلوش
معاملة انجليزي ياباشا
لكن ليه احنا بنحاول نزيف الحقيقه
او نعزم عزومة المراكبية زي ما بنقول
موقف تاني افتكرته
لما كنت ماشيه في الشارع و سمعت صوت
طااااخ
طاااااااخ
ما تعيطش
اضربك و ما تعيطش
ده كان بتاع العيش
بيدي درس لابنه في كتم مشاعره
و انه يتضرب و مايعيطش
يقف ساكت
ياخد الالم بدون عياط
عشان طبعا يبقي راجل
انا راضيه حكمكم علي نفسكم و علي الناس دي
و للعلم
الولادين تقريبا كان عندهم 8 سنين
يعني اطفال

3 comments:

LOJAIN said...

الله انا اول واحدة اعلق هنا هييييييه
:)))
بتعاملى واد عنده 8 سنين بحالهم متربى تربية امريكانى على انه زى العيال بتوعنا
وبابا اللى مش مصدق لمااقوله عامل الخبره بتاعكم ده وانكوا فاكرين انكم عرفين ازاى تتعاملوا و عارفين ك حاجة عاد يوم فى ايامنا بسنين من عمركم
وفعلا و الله وانا صغيرة كان بابا لما يشوفنى اعيط ولا اتعاقب على حاجة و اعيط دى مصيبة عن مهما كلن اللى عملته او اللى بعيط عشانه المهم اتكتم و الناس تقول ايه
بالله عليكى بتاع العيش اسمه ايه اصل مدرستة التربية مش عارفة ليه حاسة انها مالوفة بالنسبة لى والمدرس قاعد فى الاوضة اللى جمبى اهو....:)))

خافى على عمرك دول مش عيال دول متنكرين فى صورة عيال انتى عايزة تاكلى عيش و كوم اللحم اللى وراكى محدش هيشيله غيرك:))
احمدى ربنا انه مقالكيش كلمة قبيحة:))

Regards:
Lojain :)

صوت فيروز said...

صدقتي يا لوجي يا اختي
بس معلومه صغيره الواد كان انجليزي مش امركاني
الامركاني ياخد منك علي طول و او يقول عليكي من بتوع 11 سبتمبر
لكن بجد كتم العياط ده صعب اوي و متعب جدا
و خصوصا لطفل
لان انا و احده من الناس اتعلمت احوش دموعي في بعض الاحيان و لما اتعلمت ده تعبت اوي
و في و قت سعات بتحايل علي دموعي تنزل مش بترضي


اللي اقدر اقوله بس انك ممكن تعوضي ده في ولادك و تتلافي الاخطاء بتاعت اهلينا

Diyaa' said...

مجتمع مش متربي
لازم ميعرفش يربي طفل
بس علي الأقل الأنجليز فالحين في التربية المادية
لكن إحنا لا مادي ولا معنوي
وعلي رأي حد في الجامعة
جاتها نيلة اللي عايزة خلف
يعني لما بيخلفوا بيطلعوا إيه
نسخ مشوهة منهم :(
ربنا يكون في عونهم بجد
انا الحمد لله وأنا صغير لما بتضرب بعيط
بس أنا كنت نسخة نضيفة ...أخويا الصغير دلوقتي بيضرب بيكسر حاجة أو يشتم

سلام