Sunday, November 01, 2009

ابو بق واسع

مش عارفه
ده كده اول القصيدة كفر لما ابدأ البوست بكلمة مش عارفه ..امال مين اللي هيعرف هنا ...بس بجد مش عارفه
انا هحكي و احاول افهمكم
الحكاية بدات لما كنت في تدريب
كنت قاعده في اودة المدير
دخل انا بتكلم مع المدير علي الحجاب و اني سعيده باني لبساه و اني مش مخنوقه زي ما هو متصور و اللي كان اجنبي مع لغتي الضعيفه او اللي مكنتش اعرف انها ضعيفه قبل ما اشوف حضرته ...و فجأة ظهر قدمنا كانت احلا حاجة فيه ضحكة واسعه من بق واااااااااااااسع ...مش بحب اللي بقهم واسع ..بس ضحكته كانت حلوه اوي ...رامي الدنيا ورا ظهره
بعد تفاصيل كتيره و كلام كتير اتضح ان الاخ ابو بق واسع هو اللي هيشرف علي تدريبي بنفسه ...مش مثير و مش جذاب لواحده زيي اول ما تشوفه ...لكن طريقه الشرح كانت تحفه بصراحه
من الاخر عرفته اتكلمت معه عجبتني دماغه ...الطمع اللي جوايا خلاني اعرفه مصلحه غريبه اوي انك تكون عارف انك بتعرف واحد عشان مصلحتك في الشغل و تسال عليه و تعرف اخباره و كانه واحد من اهلك
هو احنا بعيد اوي عن بعض ...لدرجة ان من كتر البعد احنا مش شايفيين اننا بعاد
فجأة برده بدأ يسأل
يبحث
يعرف
يدور جوا دماغي
يكتشف
و انا بجري من الناحيه التانيه
بسمع كلام غير كلمنا ...بكتشف دنيا غير دنيتنا ...حد غير ...شكل غير ...قلب غير ..حتي الاكل و الشرب غير ...عرفت و لاول مره ان في الف بلد جوه البلد دي و احنا مش عارفيين ...احنا بعيد ...بعيد اوي ..حتي التعليم غير التعليم ....النظره غير النظره ...حتي الحب.ده راخر غير
المهم حطيته صورة علي الحيط ..زي اي بوستر ممكن يكون عندي
حطيته كتاب في جيبي كل ما احسس بالملل اخرجه افر ورقه ....حاجه كده زي حول العالم في 365 يوم ...اه نسيت اقول انهم كانوا 365 يوم
اه انا مكملتش صحيح
الكتاب غريب فيه طلاسم ... ...لو حلفت بجد اني حاسه انه زي الكتاب ا
اول مره اشوف حد كده
مش بيهمني لو مش موجود
مش بيهمني لو موجود
لكن بيهمني اد ايه بكتشف ايه الجديد فيه
في 365 يوم عرفت حجات كتيره
من كتاب جيب ...من صورة علي الحيط
و البقيه تاتي





اسفه لو كلامي مش مرتب انا هنشر البوست من غير ما اراجع حتي عليه ...عايزاه بس كده يمكن حد يحس بيه

No comments: