Tuesday, January 15, 2008

في الشتي


طبعا في واحد هيقراها فشتي اللي جنب كلوتي هقوله لا طبعا يا اخ في الشتي زي ما الست فيروز كانت بتقولها ما علينا

انا في الشتا ,,,

, بحس ان في حاجه منه فيا و فيه حاجه مني فيه زي ما نكون قريبيين اوي من بعض حسين ببعض( لا يا ماما لا مش بحكي عن واحد معجب انا بحكي عن الشتا) الشتا في مصر رغم غلاسه الصيف و رخامته , الا ان الشتا في مصر له معني تاني,,,,, حد فيكم حس بجمال انه يمشي في شوارع الكوربه و يجري و هو بيعدي الشارع و الهوا الساقع يلمس خده و تمسك الجاكيت بتاعك و تكرمش نفسك جوا البالطوا الطاويل و الشوارع فاضيه و المحلات منورة, و سكان مصر الجديده القدام ناس عواجييييييز ماشيين حواليك في ايدهم عيش فينو سخن مولع بيطلع بخار ابيض,

حد فيكم حس ايه معني انك تشوف انفاس الناس تحس بانه حر الصيف و صهده بيخرج منهم

حد فيكم شاف اول حد كان حبه و قال انه بيحبه,,, قدامك ,,,هناك ,,,علي الرصيف التاني تحت الشتا و عشان انت جرحته سابك مسالمش عليك

و سعتها حسيت ان برد الشتا ما بردش نار خدودك من الاحراج و الكسفه

و انك كل ما تيجي تعدي نفس الرصيف تفتكره , و يبقي نفسك تقوله يا ريتك كنت تنفع ليا , يا ريتك كنت مناسب و كنت ممكن اوافق علي الحب ده

برد الوحده و نار الحيرة مره واحده في اقال من دقيقه, احساس بانك بتعيد حساب اتقفل من زماااااااان اوي

لما تشوف اللي كان بيحبك ده لسا وحيد و انت كمان,,,,, محدش بيعدي بيكم الشارع و جنبك اتنين تانين ماسكين ايد بعض و بيجروا من البرد و هما بيضحكوا

و انت واقف في لحظة صمت راهيبه نفسك الارض تنشق و تبلعك

و حاسس بان الموقف ده كدر عليك صفو استمتاعك بالبرد

بحب البرد و بحب الشتا اوي و نفسي انسا اني شفتك اليوم ده

2 comments:

Hosam Yahia حسام يحيى said...

مدونتك رائعه يا صوت فيروز

انا دى اول زياره ليا

بس قريت كل التدوينات بتاعتك
وباذن الله هتابعك باستمرار

واتمنى زيارتك لمدونتى صوت الحريه

أحمد سلامــة said...

الشتا لا يفهمة سوى شخصية تميز الوان رومانسية عديدة
زي ما كتبتي
ملامح في الشارع
في العجائز
في النفس
وفي ازهار الحائط اللي حوايلكي
----------------------------
تدوينة رائعة
ولكي اقول
ومن الذي لا يحب الشتاء