Thursday, November 13, 2008

ما الدنيا الا ملقف هوا كبير

يااااااااااااااه شبابيك الدنيا عماله تتفتح ،،،،خايفه اخد برد و أستهوي اما انا وقفه في حتة ملقف جرررررررررررررر
و انا قاعده في اوضة صغننه كل شويه يطلع فيها شباك اتفرج منه علي حال الناس ده شباك الناس اللي ناسيه ربنا و ناسيه نفسها و ناسيه اللي حواليها،،،و ده شباك اتفرج منه علي ناس عارفه ربنا اوي و مسلمه امرها له ،،،و ده شباك لناس عامله نفسها عارفه ربنا و بتتشدد عشان حاله الرهبه و الشك في الدنيا و الدين

و انا واقفه بتفرج مش قادرة اتحرك افتح الشباك و اخليه باب اقدر ادخل منه علي اوضه تانيه ،،،و لا افضل زي ما انا
اقف اتفرج علي الناس اللي مسميه نفسها روشه و كلاس ولا الناس المتشدده و عامله نفسها ماشيه علي شريعه ربنا.

اصل انا هقولكم علي المشكله انا للاسف ما قبلتش تقريبا غير النوعين دول ،،،،من 0-180 درجة ما فيش 90 درجة ولا 45 حتي رغم انه معووج شويه بس عادي يعني مش مهم

لكن ده خلاني احلل الناس دي
حسيت ان المنحرفين اللي متصورين ان الصياعه هي نوع من انواع التحرر و الذكاء و الحرفانه
حسيت ان فيهم سذاجة معرفش ليه ،،،،او يمكن انا اللي هبله انتم هتحكموا

يعني بالصدفه اقبلت حد من الجامعه الامريكيه ( و مش كل الناس هناك كده بس ده اللي انا قابلته)
و بعدين فجأه لقيت الشخص ده بيتكلم عن بنت عايز يرتبط بيها المهم بيحكيلي عن مدي التزمها و اخلاقها و انها البنت الوحيده اللي قابلها ما بتشربش (نننننننننننننننننننننننننننننعم ما بتشربش)اه ما بتشربش........ ده علي اساس ان ده قمة الادب و الاحترام
هنا ظهرت اغنيه مروه في الخلفيه ( الصراحه راحه ياعيني و هي ما بتشربش ،،،الصراحه راحه يا روحي و هي ما بتسكرش,,,,,, حاحااااااااا) مع الاعتذار للفنانه اللي بحس انها عامله زي سندوتش الفاهيته بيتزحلق من كل حته ،،،،ما عالينا

كنت عايزه اقوله انت ساذج و لا بتستهبل ،،،،بس سكت اقوله ايه !!!!
و بعدين بدأ يحكيلي علي اد ايه هي فيها حجات مميزه و شدته زي مثلا انها بقالها 15 سنه بترقص صلصه
سعتها بقي قومت وقفت و ايدي في وسطي و في وضع يدل علي ردح من الدرجة الاولي و قلت( لا و الله ييييييييييييييييييهي) الناس دي عبيطه و لا ايه؟؟؟
هو علي راي استفان رستي و هو بيقول* الوسكي ده مشروب البنت المؤدبة*الناس دي فاهمه الدنيا ازاي
منظور الدنيا عندهم شكله ايه
و ده حب دي و ده ارتبط بدي و ده راح يسكر مع ده و ده اخد مرات ده و دي عارفه 9 علي جوزها........ علي اساس انهم و لاد خالتها يعني و لا ايه؟؟؟
يارب ارحمني!!!!ذ
وراح المضروب يتكلم عن الحريه و ان الناس في مصر متخلفه و بتخنق بعض بقلة ادبهم سبونا يا ناس نلبس من غير هدوم ايه قلة الادب دي (ده هو اللي بيقول)

انا بقي عشت في دور الست العقلة الراسيه اللي ما يجلها بلهارسيا و قلت في هدوء......
مين فينا اكثر حريه؟؟؟بنت سامحه لكل كلب في الشارع يبص علي جسمها و شعرها و كلها علي بعضها ولا بنت محترمه نفسها و هيجي يوم يكون في واحد بس هو اللي تختاره و تسمحله بده
يعني انا اللي بسمح لده و بمنع عن ده ،،،مش واحده سايبه نفسها لكلاب الشوارع

مين فينا هتحس بالحب اكتر ،،،اللي كل ما حد يغمزلها بعنيه تجري عليه و تكون جربت ده و ده و ده و لا بنت احساسها بكر و كلمتها من قلبها
بجد مين فيهم مستمتع اكتر؟؟؟؟؟؟،،،،رد يا *#$#$&#$&#$&ذ.....

و قال ان سبب الاختلاف و خوف البنت مش عشان هي عايزه كده لا ده عشان المجتمع بيحد من حركتها و حريتها
أهبل ده بقي و لا ايه؟؟؟؟
طبعا حسيت بكلمه سعد زغلول الله يرحمه ما فيش فايده يا صفيه
ده كان موقف مختصر جدا

سبته و شويه كده ليا واحده صحبتي و يعني احنا عرفين بعض من مده فالتمثيل بقي عليا عيب يعني و لا مؤخذه
المهم كان بقالي فترة ما شفتهاش ،،،قوم ايه البنت دي سمعت ان اخوها بقي ملتزم دينيا و ده مصطلح جديد
يبدا الملتزم دينيا من انه بيصالي الخمس فروض فيمشي من فرحته يقول انا ملتزم دينيا لواحد مربي دقنه و مغطيه كرشه تقريبا فبرده كده و الله أعلم ده ملتزم دينيا برده

المهم فبطبيعه الحال البنت بدات تلتزم و من كتر التزمهم و خوفهم علي الحلال و الحرام ،،صحبتي دي اتخطبت
و بفضول البنات بدأت انا اسألها ،،فين و مين و ازاي و عمل ايه و جه منين طب زاركم و جاب ايه معه و الكلام اللي انتم عرفينوا ده ،،،و سألت سؤال عادي جدا في وسط طوفان الفضول بتاعي (و يا اختشي قاريتوا فاتحه و لا لأ)
ردت هي بكل فخر( لا اصل قرايت الفاتحه بدعه )
تم تم تم طشششششششششششششش

نعم!!!! قرايت ايه....... بتعمل ايه؟؟؟؟
قرايت الفاتحه بدعه
ليه ان شاء الله
عشان الصحابه الاوائل و الرسول مكانوش بيعملوا كده
نعم ؟
اه ...اصل اخويا قال كده و هو زي ما انت عارفه متدين و ملتزم دينيا
لا و الله!!

بصراحه كنت هموت انا سبتها من هنا واذا بيا بروح علي موقع دار الافتاء و بشوف الحوار المهبب ده ايه اخرته
ليكون ابويا و امي جوازهم باطل و انا و خواتي نتشرد في الشوارع

قالت دار الافتاء

الفاتحه ذكر و ثناء و دعاء ، القول ببدعية قراءتها عند الزواج هو في نفسه نوع من البدعه ،لانه تخصيص لعموم الامر المطلق بتلاوة القرأن و ذكر الله تعالي من غير دليل ، و من المقرر في علم الاصول ان الامر المطلق يستلزم عموم الامكنه و الازمنة و الاحوال و الاشخاص فهذا تخصيصي بلا مخصص و تضييق لما وسعه الله تعالي و لارسوله
و ده رقم الفتوي 76914 و اللينك بتاعها
www.dar-alifta.org/fatwaanswer.aspx?ID=76914

ياااااااااااااه تضيق لما وسعه الله ،،، تضيق لما وسعه الله ،،، تضيق لما وسعه الله ،،، تضيق لما وسعه الله ،،، تضيق لما وسعه الله ،،، تضيق لما وسعه الله ،،، تضيق لما وسعه الله ،،،
قلوها ورايا يا بشر سبع مرات تضيق لما وسعه الله ،،،
تخيلوا يا جماعه انا بقي لما اتعامل مع الصنفين دول من البشر
تخيلوا ايه حاله البسطره اللي انا وصلتلها
حسبي الله و نعم الوكيل
هااااااااتسي........... اهو شايفين اخدت برد ازاي ،،،،،لا يا جماعه بجد الدنيا ملقف هوا كبير
انا هدخل من الشباك لحسن بردت ،،،،،جررررررررررر
و زي ما سمعه بيقول سلامووووووووو عليكووووووووووو

3 comments:

Soooo said...

ههههههههههههه

ربنا يسعدك ويبسطك على الضحك اللي ضحكته عالريق



ملحوظه
الله يكرمك كبري فونط الكتابه شويه .. وشيلي الفيريفيكشن بتاع التعليق
عايزه تخلي الموديريشن براحتك .. بس شيلي تأكيد الكلمة بتاعة التعليق عشان ممكن ناس تكسل تعلق



سلاموووووووووووز

mimi said...

والله من أول تعليق ليكي علي مدونة لا مؤاخذة " أبو أمك " وانا بموت في كتاباتك
انا كمان يا ما عانيت من افكار زي كده وربنا يتوب علينا

صوت فيروز said...

mimi merci 3ala zo3ek we ta3aly kteeeeeeeeeeeer ....we ed3ely arga3 tany akteb