Wednesday, November 08, 2006

مغامره علي الطريق.....لم لم لم لم لم

طبعا كلكم عايزين تعرفوا ايه لم لم لم لم دي , دي الموسيقه التصويريه للأحداث المهببه اللي بشوفها كل يوم وانا رايحه او جايه من الشغل اللي طبعا بياخد مني وقت حوالي ساعه وربع بالتقريب , سواء كنت سايقه او رايحه عن طريق الافيال ..........اسفه الميكروباص -علي طريقة هنيدي- و من وحي اليكروباص لقيت نفسي بدندن واقول:
يا ميكروباص حياتي يا كلاكس فشيتي........
ماتدوسش علي الفرامل فجأه قلبت معدتي.........
هزتلي فقره فقره يا خرابي يا ركبتي
و ده طبعا يا جماعه من اثر المخمضه و البهدله و الرجرجه اللي بشوفها كل يوم بحس اني جوه غساله فول اتوماتيك في العصره الاخيره ساعت الشطف (اللي عنده غساله يعرف معني الكلام ده) و الله بحس انها حركه لولبيه ولا الست في في و الا الست كيتي حتي في زمنها تعرف تعملها, و كل اللي في الميكروباص بيتشخلع من كتر الهز و الفرامل و الغرز اللي بيخدها
و ياعيني علي الناس اللي عندها سكر و بتتزنق كتير يا سلام السواقيين بيخلوا اعصبهم تبوظ زياده ويهوروا علي نفسهم , و لا حتي بتوع السكر بس ده كل الناس, و بتوع الضغط , اه علي بتوع الضغط اللي ضغطه عالي يعلا زياده و اللي ضغطه واطي يوطه زياده( مرمطه), و لا كمان طريق الشغل بتاعي يا نهااااااار ربنا ما يوري حد طريق الاتوستراد استغفر الله مرمطه سحل وربنا ولا يا سلام علي الفوعليه اللي بيركبو معايا , يا عيني, و كل واحد بيحكي حكايه مع كمان صوت الفونتكس بتاعهم يا سيدي, منتهي الموسيقه عزف صولو منفرد ليس له مثيل. ديك النهار _و فرخة بليل _( ما علينا )كنت قاعده واتنين عمال ورايا وبعدين و احد قال للتاني انت بس بتودي فلوسك فين راح رد عليه وقال له يا عيماتش -ايييييه عيماتش سعتها كان هيغمي عليا من الضحك- ده انا بااكل باربعه جنيه و المواصلاتش و طبعا ماتنسوش ان اي تيه بيقبلها بتبقي مشكله
و غيره و غيره بس انا دلوقتي في الشغل ولازم امشي عشان اشتغل و بكره اكمل باقي المغامرات..................
نلقاكم غدا ان شاء الله